Første etape af cykeltur på Hærvejen - Vores Bo Bil

Vores Bo Bil
Gå til indhold
Cykelrute fra Fåborg til Bøjden
Cykelrute fra Fynshav til Kollund
Cykeltur på Hærvejen August 2020
Endelig søndag, den 2. August kunne vi komme af sted på vores Hærvejstur.
Vi cyklede fra Faaborg søndag morgen til Bøjden og tog færgen til Fynshav.
Vi kørte på en del af Østersøruten, som er en 800 km lang cykelrute i det sydlige Danmark, over det smukke Sydals, holdt rast i Høruphav og ved badestranden syd for Sønderborg, hvor der er kig til Dybbøl Mølle.
Gik en tur omkring Sønderborg Slot med udsigt til det nye Hotel Alsik (2019) og klapbroen Kong Christian den X's Bro (1930) over Alssund til Jylland.
Vi rundede Dybbøl Mølle, som var centrum for voldsomme kampe både i 1848 og 1864, i dag et nationalt symbol, som rummer et historiecenter, vi gik en tur på skanserne og nød udsigten.
Derfra til Broager Kirke (kendt fra 1209) med de to spir, inden vi tog en afstikker fra ruten for at spise en sen frokost med udsigt til Gråsten Slot.
Vi cyklede forbi Sønderhav til Kollund, hvor vi fandt vores logi for natten. Det blev til 71 km i skønt cykelvejr.
Cyklerne er pakket og vi er klar til afgang
Cyklerne er pakket og klar til afgang.
Skal snart ombord på færgen
Ventetid ved færgen på Bøjden
Vi nåede til Hørup Hav og holdt en lille pause.
En velfortjent pause på havnen i HørupHav i det smukke vejr.
Gendarm ved HørupHav Havn
Gendarm som står ved indkørslen til HørupHav Havn.
Fotos fra Sønderborg.
Fotos fra Dybbøl Mølle
Så starter 2. dag på cykelturen.
Mandag cyklede vi mod Kruså, hvor vi ramte den egentlige Hærvejsrute.
Overordnet følger Hærvejen den jyske højderyg, men har ikke været en enkelt vej, men flere nord-sydgående spor, som har flyttet sig gennem tiderne.
I dag er cykelruten og vandreruten heller ikke den samme på hele Hærvejen.
I Bommerlund Plantage så vi de sten, som er sat op i 1700-tallet, dels for at vise, hvor vejen gik og dels for at angive, hvem der havde vedligeholdelsespligten på vejstykket.
Lidt længere fremme skal vi over Gejlå Bro, som er sat med buer af granitsten. Her skulle kvægdrifterne over og derfor lå Bommerlund Kro her, den er nu kun markeret med en mindesten, til kroen var tilknyttet græsfolde, hvor studene kunne hvile og græsse.
I Kliplev besøgte vi kirken, som var en vigtig valfartskirke for pilgrimme, her står også et klokketårn, som er Danmarks ældst bevarede træbygning fra ca. 1300.
Hvor Hærvejen krydser Bjerndrup Mølleå skal vi over Pouls Bro, smuk bro bygget i 1844 i en selvbærende konstruktion af kileformede granitsten, her lå også Pouls Kro.
Urnehoved Ting, var Sønderjyllands Landsting frem til 1523. I dag en mindepark med mindesten, som alle er relateret til historiske begivenheder i Sønderjylland.
Vi kommer forbi en gård Toldsted, hvor der har været et naturligt vandingssted for okserne, der er også rester af stensatte folde til oksernes overnatning. Her blev studene talt og der blev betalt told, det fortælles at op til 1.300 stude kunne passere på en dag.
Ved Brugsen i Rødekro nyder vi et par velfortjente stykker smørrebrød, da vi ved at der ikke kan handles i vores overnatningsby.
Aftensmaden er en frysetørret ret, kylling i karry, turen Kollund – Hovslund Stationsby 53 km i dejligt vejr.


Kort nord og syd for Aabenraa
Punkt 1 på kort
Vejpligtsten
Klik på "Talende sten" for at læse teksten.
Punkt 2 på kort hvor Bommerlund Kro lå ved Gejlå.
Mindesten om Bommerlund Kro
Punkt 2 på kort er broen over Gejlå.
Kampstensbro over Gejlå
Skilt med omtale af Gejlå Bro
Punkt 3 på kort er
Kliplev Kirke og klokketårnet som er Danmarks ældst bevarede træbygning fra ca. 1300.

Kliplev Kirke anno 1755
Klokketårn i træ ved Kliplev Kirke
Her ved kirken blev vor medbragte middagsmad indtaget.
Bænkesæt ved Kliplev Kirke
Punkt 3 på kort lidt nord for Kliplev hvor skal vi over Povls Bro som fører over Bjerndrup Mølleå.
Planche over Povls Bro
Foto af Povls Bro
Toldsted ved Nybøl (Hjordkær)
Punkt 4 på kort er Urnehoved Tingsted - men ingen ved nøjagtig, hvor det lå.
Middagsmaden indtages på parkeringspladsen i Rødekro
Smørrebrød ved Brugsen i Rødekro
Købt smørrebrød i brugsen i Rødekro og spiste det på parkeringspladsen.
Spiser smørrebrød på parkeringsplads
Vi er nået til Hovslund, hvor vi overnatter, men lige en tår inden da.
Slapper af med en øl
Så er det 3. dag på cykelturen.
Lidt nord for Hovslund møder vi Hærulfstenen, en runesten fra ca. år 900. Stenen er kendt siden 1592 og fredet i 1854, men i 1864 tog Frederik Karl af Preussen den som krigsbytte og stillede den ved sit jagtslot mellem Berlin og Potsdam. Den kom tilbage til sin plads i 1951.
Immervad Bro er bygget i 1786 med forbillede i de gamle træbroer, men af stenbjælker, der er op til 4,35 meter lange og alle udspaltet af en stor granitblok. Nu er åløbet tørt på grund af omlægning af åen.
Sikringsstilling Nord går tværs over Sønderjylland og er verdens bedst bevarede befæstningslinje fra 1. verdenskrig. Den skulle sikre Tyskland mod et engelsk angreb fra nord. Efter genforeningen i 1920 blev det meste sprængt væk, men der er stadig en del bunkere tilbage. Her er vi ved Pothøj observations- og maskingeværbunker.
Vi finder et solbeskinnet sted med udsigt til heden, hvor vi spiser vores frokost. Derefter cykler vi på en ret ufarbar markvej for at se nogle træer?! Nå, vi kommer tilbage på sporet og gør et kort ophold ved Jels Kirke som er bygget i 1854 til afløsning af en gammel faldefærdig kirke.
Vi kommer også forbi Skrave Kirke, som ligger for sig selv på en bakketop ved landevejen mellem Langetved og Københoved. I Københoved tager vi en kaffepause.
Herfra er der ikke langt til Kongeåen, tænk vi har cyklet i 2 dage fra Kruså og vi er stadig i den del af Sønderjylland, som var tysk indtil 1920. Men nu krydser vi den gamle grænse via Frihedsbroen, hvor gelænderet er i rød og hvide farver, som var meget brugt før 1920. Denne bro er fra 1924 og afløser en gammel træbro, som sønderjyderne brugte, når de skulle til danske arrangementer i Skibelund Krat lidt herfra.
Efter tabet af Sønderjylland i 1864 gjorde især bønder og skolefolk Skibelund Krat til et nationalt mødested. Fra skråningerne kunne man se over på ”det gamle land”, og der blev anlagt en mødeplads med 4.000 siddepladser. Efterhånden blev det en hel mindepark med et stort antal mindesten over personer, som havde gjort en særlig indsats for danskheden. En af de seneste sten blev sat i 1957 over 66 elever, som havde gået på Skibelund Efterskole og havde mistet livet i en af de to verdenskrige, særlig i 1. verdenskrig, hvor mange sønderjyder døde i tysk krigstjeneste.
Efter 61 km fra Hovslund når vi Vejen og vores hotel i udkanten af byen, om aftenen går vi ind til byen og spiser dejlig mad.

Kort over jylland, Hovslund-Vejen
Punkt 1 på kort - Hærulfstenen  -  Klik på planche for stort billede
Hærulfstenen som er en stor granitsten
Beskrivelse om Hærulfstenen
Punkt 2 på kort - Immervad Bro  -  Klik på planche for stort billede
Planche om Immervad Bro
Foto af Immervad Bro
Punkt 3 på kort ligger Pothøj observations- og maskingeværbunker.
Foto af Pothøj bunkeren
Foto af indgangen til Pothøj bunkeren
Finder et sted i det skønne vejr og spiser vores mad. Derefter en smutvej gennem en plantage og så til Jels Kirke. En pause i Københoved nr 4 på korg og så til Kongeåen nr 5 på kortet.
Udsigt over marken
Foto af Jels Kirke
Pause ved bænkesæt
Foto af kaffepause
Foto af Kongeåen
Foto af soldat på broen over Kongeåen
Skibelund Krat er et mødested. Se flere foto i galleri.
Foto fra Skibelund Krat
Tilbage til indhold