3. Etape af turen i Frankrig - Vores Bo Bil

Vores Bo Bil
Gå til indhold
Fra Brucourt mod sydvest og videre mod syd til Mont Saing-Michel. Derefter mod øst til Nogent-Sur-Seine, lidt sydøst for Paris.
Tværs og Frankrig
14. dag. Vi kører til Caen Kanalen, hvor Pegasus Broen går over, broen var det første, der blev befriet af de allierede i 2. verdenskrig. Det skete den 6. juni 1944, da de landede med 3 svævefly med 30 soldater i hver under ledelse af major Howard. Der er en park med flere mindesmærker og vi drikker kaffe ved det første hus, som blev befriet og nu er Café Gondrée.
Derefter går turen til byen Bayeux, her ser vi det 70 meter lange Bayeux tapet, som menes broderet i 1000-tallet. Det er broderet med uldgarn i 8 farver og viser som en tegneserie, hvordan normanneren Vilhelm Erobreren erobrede England, da han vandt over Harold Godwinson i slaget ved Hastings i år 1066. Billedttæppet menes bevaret, fordi det har ligget sammenrullet i en lufttæt blykasse og kun blev hængt op i domkirken i Bayeux ved særlige lejligheder. Desværre ingen billeder, da det ikke tåler fotografering.
Efter en "vildmarkstur" på en lille, ujævn markvej, fandt vi en parkering ved kirken i Longues-sur-Mer. 89 km.
Flag
15. dag. Vi begynder dagen med en god gåtur ved den by vi har overnattet i, her er et batteri fra krigen, en del store bunkers og ammunitionslagre, som ligger højt på kysten og indimellem er her rigtig idyllisk.
Så går turen til Omaha Beach og den store amerikanske kirkegård, som er en park på ca 79 hektar med 9.387 gravpladser. Det var lige her tyskerne lå forskanset på de høje klinter og der var store tab. Kirkegården blev indviet allerede 8. juni 1944, to dage efter D-dag. Parken er usædvanlig smuk, men rækkerne af hvide marmorkors maner til eftertanke.
Derefter kører vi 6 kilometer mod vest til Pont du Hoc, som er en 30 meter høj klippe, her havde tyskerne et stærkt batteri, som var en alvorlig trussel mod landgangen på Omaha Beach. På D-dag kastede de allierede flyvere mere end 700 tons bomber her. Desuden blev 225 ranger soldater sat i land for ved hjælp af rebstiger at klatre op ad klippen, de fleste blev dræbt, men til sidst lykkedes det at drive tyskerne tilbage. Hele landskabet her er stadig bombekratere, dog nu overgroet med græs.
Vi fandt en lille campingplads ved La Cambe. 43 km.
Vores autocampere ved kirke
16. dag. I udkanten af La Campe ser vi den tyske kirkegård Friedenshof fra 2. verdenskrig, det er den største af 5 tyske kirkegårde i Normandiet  med mere end 21.000 begravede soldater. Her er 2 navne på hver mindeplade og ikke så flot som den amerikanske kirkegård.
Derefter kører vi til en campingplads, som ligger mellem byen Ponterson og klosterøen Mont Saint-Michel. Pladsen ligger ved floden Couesnon, som her danner grænsen mellem Normandiet og Bretagne.  
Sidst på dagen cykler vi på den dejlige cykelsti ud til havet og går det meste af vejen over broen til Mont Saint-Michel for at se øen ved højvande.
125 km.


17. dag. Vi cyklede igen til Mont Saint-Michel, denne gang så vi var der ved lavvande. Derfor gik vi først turen omkring øen, som er 960 meter i omkreds, dækker 7 hektar (det må være i højdemeter) og kirkespiret når 150 meter over kysten. Den er også imponerende at se fra bagsiden. Vi så mange, der vadede til den lille klippeø, som ligger ca. 3 km længere ude, der skal man være sikker på at nå tilbage inden højvande.
Mont Saint-Michel er kendt siden år 708, hvor biskoppen af Avranches lod bygge et lille kapel på øen. Det blev med tiden et mål for pilgrimsrejser og i år 966 blev her bygget et Benediktiner-kloster, som igennem århundreder er blevet udvidet med en stor kirke, der blev også i det 14. århundrede bygget en fæstning for at forsvare Normandiet mod England. Da fæstningen mistede sin betydning blev borgen brugt som fængsel indtil 1863. I 1864 blev øen et historisk monument  og da begyndte restaureringen. I 1874 blev der bygget en dæmningsvej og senere en sporvogns linje, fordi antallet af besøgende voksede. Dæmning og sporvogn er forlængst nedlagt og nu er der en bro, så vandet frit kan hæve og sænke sig under den. Med tiden er også vokset en lille landsby op omkring borgen og klosteret. Der er nu 29 beboere, hvoraf nogle er munke, som bl.a. forsker i de gamle skrifter.
Nu er et par af de smalle stejle gader blevet rigtige turiststeder med cafeer og butikker, øen besøges af ca 3,5 mill. mennesker om året.
Men højere oppe er der stadig små gader og pladser uden mange mennesker. Det er et meget betagende sted og vi er imponeret over, hvordan det har kunnet lade sig gøre at bygge noget så flot sådan et sted.

18. dag. Vi holdt en stilledag, hvor vi om formiddagen cyklede ca 12 km for at handle. Sidst på eftermiddagen cyklede jeg en kort tur op til en mølle, som stadig er i gang. Der solgte de mel malet på møllen og andre specialiteter. Fra møllen er der en meget flot udsigt hele vejen rundt.
20. dag. Kørte vi videre syd om Paris til en lille by ved Seinen, Nogent-sur-Seine - en lidt kedelig by. Vi gik en tur i byen, fik en øl og noget at spise. 294 km.
19. dag. Vi forlod pladsen i Pontorson og begyndte at køre østpå, da vi vil køre syd om Paris til Luxemburg og Tyskland. Vi holdt frokost i en nationalpark og gik en tur på 4,5 km i Les Gorges de Villiers, en kløft med et gammelt kapel og lidt klippeterræn. Derefter videre til byen Sees. Vi fandt en stille plads at overnatte. 176 km.
  Navn
  Adresse
  Koordinater
  Med
  Pris pr.   nat
  Km pr. dag
  Forhold
Autocamper plads
( France 50170 ) Aire de camping-car l’anse de moidrey
48.578811 N 1.515579 W
Park4Night
14 €
125Gratis bad og strøm
P-plads
aire de stationnement camping car, 6 Rue Auguste Loutreuil, 61500 Sées, Frankrig
48.607794 N 0.174618 E
Park4Night
0 €176
P-plads ved Seinen
( France 10400 ) Nogent-sur-Seine,  Place de la Comédie
48.492971 N 3.496123 E
Park4Night
0 €294
Indvationskysten i Frankrig
Se næste afsnit Her
Tilbage til indhold